Saturday, October 17, 2009

(BUAT RENUNGAN SEMUA)


Salam perjuangan buat sahabat-sahabatku sekalian;

Di sini saya ingin berkongsikan hasil terjemahan tesis bertajuk “ Why the jews so smart”, hasil nukilan...

Hakim Ma’ruf Bin Hj Abdul Kadir
Universiti Massachuset
USA
………………………………………..


Setelah berada 3 tahun di Israil kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik, dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu"Mengapa Yahudi Bijak ?". Memang tidak dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang: Engineering, Muzik, Sains dan yang paling hebat ialah bidang Perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman, di Hollywood dan sebagainya.
Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebabnya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau oleh manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?
Maka saya pun tergerak untuk membuat tesis Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda, tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir 8 tahun, untuk mengumpul data-data yang setepat mungkin.
Antara data-data yang saya kumpulkan ialah cara pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya. Data2 tersebut saya bandingkan dengan bangsa dan kaum2 lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, perkara pertama yang saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano. Si bapa dan siibu juga akan membeli buku matematik dan akan menyelesaikan masalah matematik bersama-sama.
Saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku matematik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang dia tak dapat meyelesaikannya. Oleh kerana saya memang meminati matematik, tentu saja dengan senang saya membantunya. Saya bertanya kepadanya, "Adakah ini untuk anak kamu?". Beliau menjawab, " Ia, ini untuk anak saya yang masih di dalam kandungan. Saya sedang melatih otaknya, semoga ia menjadi genius bila besar nanti." Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikuti perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada matematik tadi, tanpa rasa jemu dia membuat latihan matematik itu sehinggalah dia melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanannya. Sejak awal mengandung dia gemar sekali memakan kacang badam dan kurma bersama susu. Untuk tengahari pula, makanan utamanya ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang.
Menurut beliau, daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak di dalam kandungan. Menurutnya lagi, ini adalah adat orang2 yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu -ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang2 yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan, mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama, jika hidangan tersebut sudah mengandungi menu ikan. Menurut mereka, campuran daging dan ikan tidak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutamanya badam.
Seperkara yang pelik ialah mereka akan makan buah-buahan dahulu sebelum hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi, anda akan dihidangkan buah-buahan dahulu sebelum hidangan berat. Menurut mereka, sekiranya makan hidangan karbohidrat (nasi atau roti) dahulu sebelum makan buah-buahan, ia akan menyebabkan kita merasa mengantuk, lemah dan susah untuk memahami pelajaran di sekolah.

Perhatian saya selanjutnya, melawati tadika mereka. Pemakanan anak-anak tadi cukup dikawal. Makanan awal mereka ialah buah-buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever). Di dalam pengamatan saya, kanak-kanak Yahudi sungguh bijak dan rata-rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris. Sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin yang merupakan satu kewajipan bagi mereka. Menurut ornag Yahudi, bermain muzik dan memahami not-not nya dapat meningkatkan lagi IQ kanak-kanak dan sudah tentu bakal menjadikan ia bijak. Menurut saintis Yahudi pula, gegaran muzik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak), kerana itu terdapat ramai sekali genius muzik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya dari darjah 1 hingga 6, anak-anak Yahudi akan diajar matematik berkonsepkan perniagaan serta pelajaran sains yang amat diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan anak2 Yahudi dengan anak-anak di California, ianya jauh berbeza dari segi IQ, dan boleh saya katakan ketinggalan jauh 6 tahun ke belakang!!!.. Segala pelajaran dengan mudah ditangkap (difahami) oleh anak2 Yahudi.

Selain dari pelajaran tadi, sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka. Sukan yang diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari. Menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak memfokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perkhidmatan negara.

Selanjutnya, pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) mereka. Di sini murid-murid ditekan dengan matapelajaran sains. Mereka digalakkan mencipta produk sendiri. Segala projek @ produk mereka, walaupun kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius lebih2 lagi projek mengenai senjata, perubatan dan engineering. Idea itu akan dibawa ke institut tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi bidang/pelajaran yang diberi keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan serius dalam bidang perniagaan. Di akhir tahun di Universiti, para penuntut dibidang perniagaan dikehendaki melakukan projek sendiri dan memperaktikkannya. Mereka hanya akan lulus jika kumpulan mereka (10 pelajar setiap kumpulan) mendapat keuntungan sebanyak $US1 juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataannya.. Dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan di dunia! Siapakah yang mencipta design Levis yang terkini? Ianya dicipta di Universiti Israil oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Berpusat di New York, Dewan Perniagaan Yahudi sedia membantu mereka yang berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja), jika mereka mempunyai idea yang bernas. Jawatankuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatankuasa tadi akan bekerjasama dengan mereka untuk memastikan perniagaan mereka menurut landasan yang betul. Maka lahirlah STARBUCK, DELL COMPTR, COCA-COLA, DKNY, ORACLE, LEVIS, DUNKIN DONAT, PERFILEMAN DI HOLLYWOOD dan ada beratus-ratus lagi kedai ternama dibawah naungan Dewan Perniagaan Yahudi ini. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York juga, akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang pinjaman tanpa faedah tadi.

(Dr. Stephen Carr Leon)

No comments: